Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Rodeo, Lytho en Formitable zijn de best presterende SaaS-bedrijven van Nederland

Rodeo, Lytho en Formitable zijn door MT/Sprout verkozen tot beste SaaS-bedrijven van 2022. De bedrijven blinken uit in een gezonde MRR (monthly recurring revenue), een mooie omzetgroei en een hoge efficiency in de operatie.

saas100 winnaar pieter vos rodeo
Foto: Tristan Fopma

Software as a Service (SaaS) is niet meer weg te denken

Softwarebedrijven bieden steeds vaker hun oplossing aan in abonnementsvorm. Denk aan e-mail, instant messaging, boekhouding, business intelligence, online data-analyse, supply chain-oplossingen, HR-diensten en CRM-applicaties. De klant hoeft geen hardware meer aan te schaffen, maar heeft overal toegang tot de dienst via internet.

Volgens marktonderzoeker Gartner groeit de SaaS-markt in 2025 naar 832 miljard dollar, van 371 miljard dollar in 2020. Bekende namen zijn de giganten uit Silicon Valley, zoals Microsoft, Google en Salesforce. Maar ook Nederland kent succesvolle SaaS-ondernemingen.

‘Niet alleen Exact of Afas, maar ook de bedrijven die daaronder zitten. Het zijn de verborgen kampioenen van de Nederlandse economie’, zegt Ewald Smits, creatief directeur van MT MediaGroep en bedenker van de SaaS100.

De SaaS100 brengt in kaart welke softwarebedrijven ‘de grote jongens van morgen worden’, aldus Smits. ‘Die wilden wij graag een gezicht geven.’ Het gaat om bedrijven met een omzet tot 50 miljoen euro.

De top 25

Rank Bedrijf Omzetcategorie
1 Rodeo 5.000.000-10.000.000
2 Lytho 10.000.000-20.000.000
3 Formitable 1.000.000-5.000.000
4 Company.info 10.000.000-20.000.000
5 Sendcloud 20.000.000-50.000.000
6 Channable 10.000.000-20.000.000
7 ValidSign 1.000.000-5.000.000
8 12Build 1.000.000-5.000.000
9 Yuki 10.000.000-20.000.000
10 Dias Software B.V. 5.000.000-10.000.000
11 Piggy 1.000.000-5.000.000
12 Rentman 1.000.000-5.000.000
13 Studio Automated 1.000.000-5.000.000
14 Absoluta 10.000.000-20.000.000
15 E-WISE BV 10.000.000-20.000.000
16 Convious 5.000.000-10.000.000
17 Content Stadium 1.000.000-5.000.000
18 Easygenerator 5.000.000-10.000.000
19 Gain.pro 1.000.000-5.000.000
20 Leadinfo 5.000.000-10.000.000
21 Gripp 1.000.000-5.000.000
22 FeedbackFruits 1.000.000-5.000.000
23 Channelengine.com 5.000.000-10.000.000
24 Matrixian Group 1.000.000-5.000.000
25 iLost BV 500.000-1.000.000

 

NAAR DE GEHELE SAAS100-LIJST

De SaaS100 is mede mogelijk gemaakt door Peak, SaasMore en Webs. Hoor jij ook op deze lijst thuis? Meld je aan.

De Nederlandse SaaS-markt is goed ontwikkeld, mede door de hoge mate van digitalisering. Zo is Nederland sterk in fintech, digital asset management en e-commerce.

Nederlandse SaaS-partijen zijn interessant voor buitenlandse concurrenten en durfinvesteerders. Dat is onder meer terug te zien in de waardering van Nederlandse SaaS-bedrijven. Die is geëxplodeerd van 12 miljard dollar in 2015 naar 215 miljard dollar in 2021, blijkt uit gegevens van dataplatform Dealroom.

Vorig jaar is er voor 3,5 miljard dollar aan durfkapitaal gestoken in Nederlandse SaaS-bedrijven, aldus Dealroom. Alleen het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk deden dat in Europa beter.

Welk SaaS-bedrijf presteert het best?

Een overzicht maken van Nederlandse SaaS-bedrijven bleek niet eenvoudig. Het is geen aparte categorie die partijen als Dun & Bradstreet en Graydon bijhouden in hun databases. 'Toen hebben we het omgedraaid', zegt Smits. 'We hebben de bedrijven zelf benaderd.'

Aan zo'n 600 bedrijven is gevraagd een vragenlijst in te vullen. Dat hebben zo'n 200 ondernemingen gedaan. De huidige ranglijst is dus niet volledig; er kunnen SaaS-bedrijven ontbreken. Smits roept die partijen op om volgend jaar alsnog mee te doen. Ben je en ken je een bedrijf dat in deze lijst thuishoort, maar ontbreekt: meld je aan.

De SaaS100-lijst is samengesteld op basis van de kenmerken en prestaties van de bedrijven. Uit de aanmeldingen zijn per bedrijf punten toegekend aan omvang, omzet, omzetgroei, churn, leeftijd, aantal landen actief, etc. Vervolgens is er op de ranglijst een weging toegepast om de best presterende eruit te filteren. Criteria daarvoor zijn omzetgroei, de snelheid van de internationale expansie en de efficiency in de operatie.

saas100 2022
Foto's: Tristan Fopma/Klant in Zicht

De top drie: Rodeo, Lytho en Formitable

Drie relatief jonge bedrijven vormen de top drie van de SaaS100 van 2022:

Rodeo belooft workflows te optimaliseren en planning, administratie en rapportageprocessen te stroomlijnen. Rodeo is opgericht in 2016 door Pieter Vos. Het bedrijf uit Amsterdam is ondertussen in vier landen actief. Lees ook ons interview met Pieter Vos: ‘Als je een sta-in-de-weg wordt, moet je wegwezen.’

Lytho richt zich op marketing- en creatieve teams en hun belangrijkste uitdagingen op het gebied van brand management, asset management en branded content. De Haagse onderneming werd in 2017 opgericht door Niels Bouwman. In april 2021 fuseerde zijn bedrijf met het Amerikaanse inMotionNow.

Formitable levert reservering- en marketingsoftware voor restaurants. No shows zijn bijvoorbeeld een groot probleem voor restauranthouders. Een probleem dat oprichters Raymond Wilders, Cyril Mestrom en Milan van de Goor wilden aanpakken. Amper een jaar na de oprichting in 2017 had de Amsterdamse startup Airbnb gestrikt als partner. Vorig jaar schopten ze het ook tot de Challenger50-lijst van MT/Sprout.

NAAR DE SAAS100-LIJST

De voordelen van SaaS

Bedrijven die zijn overgestapt op een cloudgebaseerde SaaS-oplossing noemen daarvoor tal van redenen. Enkele daarvan zijn meer efficiëntie, betere kosteneffectiviteit, schaalbaarheid, overal toegang tot services en automatische updates. SaaS heeft vele voordelen:

  1. Lage kosten
    Geen investeringen voor set-up en infrastructuur die verspreidt over een aantal jaar moeten worden afgeschreven. De op abonnementen gebaseerde modellen maken het beheren van softwarekosten veel eenvoudiger en bieden meer flexibiliteit bij het sluiten van contracten.
  2. Altijd en overal toegang
    SaaS is effectief en efficiënt. Je hebt toegang via elk apparaat met een internetverbinding.
  3. Snelle implementatie
    Vergeleken met een eigen IT-oplossing is de set-up binnen een mum van tijd klaar.
  4. Schaalbaar
    De toegang tot de service wordt doorgaans met een maandabonnement voor een bepaald aantal licenties geregeld, dus bedrijven nemen alleen af wat ze nodig hebben.
  5. Automatisch updaten. Elke week of maand verzorgt de leverancier alle updates. Je hoeft dus niet langer verouderde software up-to-date te houden of daar ondersteuning voor te bieden.

Software is dood

De geschiedenis van SaaS gaat terug tot de jaren negentig. Door de opkomst van het internet ontstaan er Application Service Providers (ASP's). Die verzorgen het beheer en de hosting van toepassingen van externe softwareleveranciers.  SaaS-oplossingen gaan nog een stap verder door ook de software via het internet te leveren. Er hoeft niks meer geïnstalleerd te worden op de computer van de eindgebruiker.

Bekend voorvechter is de Amerikaanse ondernemer Marc Benioff, die in 1999 Salesforce opricht. Software is ten dode opgeschreven, orakelt hij. Salesforce levert bedrijfssoftware om klantrelaties bij te houden via het internet. Flinke investeringen vooraf en moeizame installaties zijn verleden tijd. Klanten betalen per maand en hebben via de browser toegang tot de software van Salesforce die altijd up-to-date is.

Ruim twintig jaar later is Salesforce een technologiereus, met een jaaromzet van 26,5 miljard dollar in 2021 en een beurswaarde van 156 miljard dollar. Andere softwarereuzen als Microsoft en Oracle hebben inmiddels ook de stap naar de cloud gezet met een SaaS-model.

Security en SaaS

Nederlandse bedrijven konden niet achterblijven, maar niet iedereen schakelde even snel over. Zo was boekhoudbedrijf Exact relatief laat met het aanbieden van een webdienst, gaf de toenmalige ceo in 2010 toe.

SaaS betekent een grote omslag in het businessmodel. In plaats van langlopende contracten komen inkomsten ineens maandelijks binnen. Ook moet de organisatie op de schop. 'Bedrijven waren gewend om misschien een keer per jaar een nieuwe versie van software te leveren. Met SaaS moet je sneller innoveren en veranderen', zegt IT-consultant Ronald Scherpenisse.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het merendeel van de Nederlandse softwarebedrijven heeft de stap naar de cloud gemaakt, is de inschatting van Scherpenisse. 'In meer of mindere mate.' Al komt hij nog steeds bedrijven tegen die niet goed begrijpen wat de impact van SaaS precies is. Vooral de beveiliging van de software is een probleem, constateert hij.

'Security is zo complex geworden dat een gemiddeld bedrijf dat niet meer zelf kan doen. Met een virusscanner en firewall ben je er niet. Het is specialistisch werk. Maar juist in de security is er een enorm tekort aan mensen.'

Lees ook: Hoe je als startup een geweldige SaaS-app bouwt met een beperkt budget